Ulkomainen verkkokauppa kiinnostaa suomalaisia entistä enemmän

 

Verkkokauppa kasvaa jatkuvasti. Nykyisin jo yli 40 % suomalaisista shoppailee netistä joka kuukausi, postin pakettitoimitukset rikkovat ennätyksiä lähestulkoon vuosittain ja eläkeikäisetkin ovat heränneet tekemään ostoksia verkkokaupoista. Suosituimpia ostoksia ovat vaatteet, kodin elektroniikka ja kauneuteen ja terveyteen liittyvät tuotteet. Paras shoppailusesonki on joulukuussa, jolloin jouluostokset kasvattavat myös verkkokauppojen ostoksia.

Suomalaiset käyttävät yhä enemmän rahaa verkkokauppoihin, mutta valtaosa siitä menee ulkomaille. Ulkomaiset verkkokaupat esimerkiksi Kiinasta ja EU-maista ovat alkaneet kiinnostaa suomalaisia selkeästi enemmän ja verkko-ostoksista ulkomaisten kauppojen osuus on koko ajan kasvussa. Ulkomaisten kauppojen suosion takana on suomalaisia kauppoja laajemmat valikoimat ja monesti halvemmat hinnat.

 

Valtaosa tilauksista tehdään ulkomaisista verkkokaupoista

Verkkokauppa on usein kansainvälistä, joten suomalaisilla verkkokaupoilla on paljon kilpailua. Vuonna 2016 suomalaiset shoppailivat netissä noin 5,2 miljardilla eurolla. Potista jakautui suomalaisille verkkokaupoille vain 28 %, mikä tarkoittaa, että 72 % ostoksista tehtiin ulkomaisissa verkkokaupoissa. Netin välityksellä suomalaisten saatavilla oleva tuotevalikoima on kasvanut reilusti verrattuna kivijalkakauppojen valikoimiin. Kaikkia tuotteita ei ole saatavilla Suomesta, koska niille ei ole riittävästi kysyntää. Verkkokaupat pystyvät myymään mitä erikoisempia tuotteita, koska maailmanlaajuisesti kysyntää löytyy varmasti.

Erityisesti kiinalaiset verkkokaupat ovat herättäneet kiinnostuksen. Niiden osuus suomalaisten verkko-ostoksista on noussut koko ajan. Suomeen tilatuista lähetyksistä jo reilu viidennes tulee Kiinasta. Kiinalaisissa verkkokaupoissa houkuttaa laajan valikoiman lisäksi halvat hinnat. Kiinasta tilatessa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, koska riskinä on saada huonolaatuisia tuotteita tai jotain ihan muuta kuin on luvattu. Isompien tilausten päälle tulee maksettavaksi myös veroja ja tullimaksuja ja toimitusajat voivat olla pitkiä. Kiinan lisäksi Suomalaiset tekevät paljon ostoksia Saksasta, Ruotsista Isosta Britanniasta ja Tanskasta.

 

Verkkokaupan piikit näkyvät vuodenvaihteessa

Niin suomalaisista kuin ulkomaalaisistakin verkkokaupoista tehdyt tilaukset kasvavat vuoden loppua kohti ja lopullinen nousukiito tapahtuu joka vuosi marraskuun viimeisenä perjantaina, jolloin Black Fridayn alennusmyynnit avaavat joulukaupan. Myös tileille kilahtavat veronpalautukset kiihdyttävät myyntiä. Joulukuussa suomalaiset tekevät jopa neljänneksen enemmän ostoksia muihin kuukausiin verrattuna. Joulu on vuoden tärkein sesonki myös verkkokaupassa ja niiden osuus joulusesongin kokonaismyynnistä on koko ajan kasvussa.

Ostoksia tehdään yhä enemmän verkosta myös joulua varten. Se ei ole mikään ihme, sillä kotoa käsin tehtävät ostokset helpottavat monen joulukiireitä. Netistä on turvallista ostaa joululahjoja, jos sen tekee hyvissä ajoin. Ajoissa tehdyt tilaukset ehtivät varmasti jouluksi perille. Verkkokauppojen toimitusaikoihin kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota. Esimerkiksi tilaustuotteet tai kaukaa tulevat tilaukset voivat matkustaa tilaajille pitkään. Toimitusajoista voi arvioida melko luotettavasti, ehtiikö tilaus jouluksi. Suomessa kuluttajansuoja takaa 14 päivän palautusoikeuden virheettömillekin tuotteille. Tätä kannattaa hyödyntää, jos ostettu lahja ei ollutkaan odotusten mukainen. Myös moniin ulkomaisiin kauppoihin saa palauttaa tuotteen, vaikka siinä ei olisi vikaa.

 

 

Ulkomainen verkkokauppa kiinnostaa